Funakoshi: ‘Ik stopte al mijn energie in de vervaardiging van drie grote rollen met daarop een tekst over de geschiedenis van karate en illustraties van kata en kihon. Met deze rollen die zouden fungeren als uitleg bij de demonstratie reisde ik naar Tokyo. Ik hoopte terug te keren naar Okinawa aan het eind van de demonstratie, maar werd nadrukkelijk verzocht door verschillende mensen in Tokyo om te blijven om een meer gedetailleerd beeld over karate te geven. Alhoewel ik me niet waardig genoeg achtte voor deze taak, bedacht ik me dat het in het belang van karate was, en derhalve maakte ik reisjes door het land, lezingen en demonstraties gevend om karate bekend te maken’. Bron: Karate-do Kyohan, The Master Text, Gichin Funakoshi, blz 10.
Het was Hoan Kosugi (kunstenaar en leerling van Funakoshi) die in 1922 samen met Jigoro Kano (de grondlegger van Judo) de meest invloedrijke persoon was in het aanmoedigen van Gichin Funakoshi om
Omstreeks dezelfde tijd begon Funakoshi met zen-training in de Enkaku-ji tempel in Kamakura onder leiding van Abbot Furukawa Gyodo. Funakoshi vond een treffende parallel tussen boeddhisme en karate in de boeddhistische leerspreuk ‘de vorm van het universum is leegte, leegte is vorm’.
Rond 1929 gaf hij een nieuwe naam aan de martial art welke tot die tijd in Okinawa eenvoudig bekend was als te (hand) of tode (Chinese hand). Funakoshi gebruikte een ander karakter voor ‘Chinees’, een die in Japan wordt uitgesproken als kara, maar behalve ‘Chinees’ ook ‘leeg’ en uitgesproken als ku ‘universum’ betekent. In plaats van karate-jutsu, ‘Chinese hand-techniek’, werd de kunst hierdoor bekend als karate-do, ‘de weg van de lege hand’. Dit verbeelde volgens Funakoshi beter het ware karakter van karate-do. De eerste betekenis duidt op een fundamenteel aspect; het
Tenslotte wees Funakoshi in deze context op de gelijkwaardigheid van het karate-do ten opzichte van andere martial arts zoals judo, kendo etc, daar zij volgens hem allen op een fundamenteel niveau dezelfde grondslag hebben.
Karate verwierf al snel een populariteit over heel Japan. In januari 1939 werd in Tokyo de eerste dojo gesticht: de Japan Karate-do Shotokan. ‘Shoto’ was Funakoshi’s pseudoniem dat hij gebruikte voor zijn kalligrafie en poëzie. ‘Shoto’ (sho = pijnboom, to = golf) betekent letterlijk ‘pijnboom-golven’ en refereert aan ‘het geluid van ruisende golven door pijnbomen gereproduceerd’; Funakoshi wandelde graag op Okinawa al luisterend naar het geluid van de oceaan en de wind die door de bomen ruist.
In 1949 werd de Japan Karate Association (JKA) opgericht, met Funakoshi als voorzitter die op 10 april 1957 officieel werd erkend door het Ministerie van Onderwijs. Echter, nauwelijks 16 dagen later, op 89-jarige leeftijd, overleed Funakoshi. In de Enkaku-ji Tempel in Kamakura werd een herdenkingsmonument opgericht waarop (aan de linkerzijde) een kalligrafie van het hoofd van de tempel werd aangebracht en (aan de rechterzijde) een van Funakoshi zelf dat zegt: ‘karate ni sente nashi’, ‘er is geen eerste aanval in karate’.
Comments are closed.