‘Voer kata exact uit; het werkelijke gevecht is iets anders’ (kata wa tadashiku, jisen wa betsumono). Bron: The twenty Guiding Principles of Karate, Gichin Funakoshi.Funakoshi: ‘Kata is altijd al de spil van karate-do training geweest. Experts en meesters van lang vervlogen tijden hebben allerlei technieken en methodes verweeft in kata, en al deze verschillende kata zorgvuldig weten te behouden. Kata zou daarom in het beste geval moeten worden beoefend en uitgevoerd op de manier zoals ze op ons zijn overgeleverd. In de woorden van karate meester Yasutsune Itosu, ‘houdt kata zoals ze zijn zonder ze te verfraaien.’
‘Maar in het werkelijke gevecht, heeft het geen zin om zich belemmerd of bekneld te voelen door de rituelen van kata. De beoefenaar zou daarentegen kata moeten transcenderen, vrijelijk bewegend dienovereenkomstig de sterkten en zwakten van de tegenstanders.’
‘Vroeger, ging men ervan uit dat het ongeveer drie jaar vergde om een enkele kata te leren, en het was normaal dat zelfs een expert met uitzonderlijke kwaliteiten alleen maar drie of maximaal vijf kata kende. Dus, kort gezegd, men vond toen dat een oppervlakkig begrip van veel kata van weinig nut was. Het doel van de training was een afspiegeling van de stelregel; ‘al is de ingang klein, ga diep naar binnen.’ Ik ook, ik studeerde tien jaar lang om de drie Tekki kata te leren. Hoe dan ook, elke trainingsmethode heeft zo zijn eigen goede punten en het is ook een voordeel om een wijde selectie van kata te kennen. Waar men vroeger een gedegen studie maakte van een klein gebied, studeert men tegenwoordig breed en niet diep. Het is niet een goed idee om het ene of het andere te volgen: het is beter om de middenweg te nemen.’ Bron: Karate-do Kyohan, Gichin Funakoshi
Kata kunnen basaal worden geclassificeerd in twee categorieën; de Shorei-ryu en de Shorin-ryu.
Funakoshi: ‘Shorei-kata legt voornamelijk nadruk op de ontwikkeling van fysieke kracht zoals het sterken van botten en spieren. Ze vereisen kalmte bij de uitvoering, en tonen bij correcte verrichting kracht en toewijding. Als contrast hierop zijn de Shorin-kata juist erg licht en snel, met bliksemsnelle bewegingen naar voren en naar achteren en ontwikkelen snelle reflexen en het vermogen om soepel te bewegen.’
‘Shorei kata zijn geschikt voor personen die zwaargebouwd zijn of groter dan gemiddeld, terwijl Shorin kata meer geschikt zijn voor personen die lenig zijn, tenger gebouwd en niet veel fysieke kracht bezitten. Voor het fundamentele gevecht is de Shorei-ryu het beste, ook al is het niet geschikt voor snelheid. De Shorin-ryu laat mensen daarentegen wel snel bewegen, maar compenseert deze snelheid door een gebrek aan kracht.’
De Tekki Kata, net als Jitte, Hangetsu, Jion en vele anderen behoren tot de Shorei-ryu; en de Heian kata en Bassai, Kanku, Empi, Gankaku en anderen zijn gerelateerd aan de Shorin-ryu.
Funakoshi: ‘Het is inderdaad indrukwekkend om een groot- en zwaargebouwde man een Shorei kata te zien uitvoeren die de beschouwer overweldigd met zijn vertoning van puur vibrerende kracht. Ook al neigt het enigszins naar het missen van snelheid. Verder, kan men het ook niet helpen om erg onder de indruk te zijn wanneer men een licht gebouwde man ziet bewegen met technieken zo snel als die van een vogel in zijn vlucht in de uitvoering van een Shorin-ryu kata met lichaamsbewegingen van een verblindende snelheid die de elegante resultaten zijn van intensieve training.’‘Alle kata bevorderen een gevoel voor ritme, timing en coördinatie. De ene stijl is niet beter dan de ander. Beide hebben hun sterke en zwakke punten die de moeite waard zijn om grondig te worden bestudeerd.’ Bron: Karate-do Kyohan, Gichin Funakoshi.
Kata representeert de ‘art part’ van martial arts.
‘Kata kan niet worden opgevat als een eenvoudige fysieke oefening. Het is een manier om discipline in de martial art te verkrijgen en het artistieke aspect daarvan te cultiveren. Zonder kata is er geen echte progressie in karate-do.’ Bron: JKA, Technical manual for the instructor, blz 9.
ALGEMENE AANDACHTSPUNTEN
Blijf rustig, en haast je niet door de bewegingen tijdens de uitvoering van een kata. Wees je altijd bewust van de juiste timing van elke beweging.
SPECIFIEKE AANDACHTSPUNTEN
Funakoshi: ‘De meest kenmerkende beweging van deze kata is de age-tsuki (rijzende stoot) die snel wordt opgevolgd met het vastgrijpen en het naar zich toe trekken van de aanvaller terwijl men gelijktijdig inspringt en opnieuw aanvalt. Deze beweging suggereert de op en neer gaande en buitelende vlucht van de zwaluw.’Gankaku, (oude naam; Chinto) ‘kraanvogel op de rots’, 47 bewegingen, een kraanvogel staat op een been op de top van een rots en verdedigd zich tegen aanvallen van beneden, balanceren op een been, zijwaartse schoppen (yoko-geri-keage) en achterkant vuist technieken (uraken). De embusen is een rechte lijn.
Jitte, (oude naam; Jutte), ’10 handen’, 24 bewegingen, indrukwekkende verdedigingen tegen verschillende aanvallen met een stok (bo). Heel krachtige heupbewegingen. De embusen heeft de vorm van een kruis. Funakoshi: ‘Deze overgeleverde vormen behoren tot de Shorei-ryu, en de bewegingen zijn nogal zwaar, maar de stand is erg sterk. Ze voorzien in een goede fysieke training, alhoewel moeilijk voor beginners. De naam Jitte impliceert dat diegene die deze kata beheerst zo goed is als tien mannen samen.’
Hangetsu, (oude naam; Seishan) ‘halve maan’, 41 bewegingen. Hand en glijdende voetbewegingen gaan synchroon met de ademhaling. Typische half circulaire hand- en voetbewegingen: de voeten ’tekenen’ een halvemaan in de verplaatsing. De embusen heeft de vorm van een kruis.
Tekki, (paardrijden) Shodan, Nidan en Sandan. Funakoshi: ‘De naam refereert aan het meest opvallende kenmerk van deze kata; de paardrijdstand (kiba-dachi). Hierbij staat men in een wijdbeens sterke stand alsof men op een paard zit, waarbij spanning wordt aangelegd op de buitenkant van de voetzolen gecombineerd met een gevoel van het naar binnen trekken van kracht. De embusen is een rechte lijn.’
Tags: Shotokan